Online marketing klinkt voor veel bedrijven als een hocus pocus verhaal. Hoe maak je dit voor je bedrijf nou eenvoudig en behapbaar? De eerste stap is de marketing analyse. Tijdens deze analyse maak je simpelweg de stand van zaken op. Waar sta je op dit moment en wat zien we bij concurrenten. In dit artikel nemen we je mee in een beknopte versie van de analyse die wij voor klanten uitvoeren.
Laatst bijgewerkt: 6-9-2020 12:09
De beste marketingkanalen
Welke kanalen worden er op dit moment ingezet binnen de organisatie? Hoeveel tijd wordt hier ingestoken en worden de doelen hiervoor wel behaald. Sterk nog, wat zijn de doelen?
Oke, we doen even een testje. Ik ga raden welke kanalen je inzet en waarom. Email marketing, omdat we dit al jaren doen en klanten het leuk vinden om berichtjes te ontvangen. Facebook, iedereen doet het dus we moeten wel een beetje meegaan in onze tijd! En we hebben ook een Instagram account maar daar zijn we het wachtwoord van kwijt dus doen we daar eigenlijk niet zoveel mee. En ohja, we moeten eigenlijk wel meer doen met deze kanalen maar we hebben er gewoon de tijd niet voor.
Kom ik in de buurt?
Hoe je de juiste kanalen voor je bedrijf kan kiezen dan verwijs ik je graag door naar het Bulls Eye Framework*.
Zorg er simpelweg voor dat de kanalen die binnen de organisatie goed onderhouden worden en dat iedereen heel duidelijk weet waarvoor we ze gebruiken. Kies één van de onderstaande doelen:
- Aantrekken nieuwe klanten
- Naamsbekendheid creëren
- Herhaalaankopen huidige klanten
Website analyse
In een website analyse kijken we naar drie factoren, de merkidentiteit, call-to-action, technische funtionaliteiten.
De merkidentiteit
Het is belangrijk om herkenbaarheid te creëren op je site. Als een klant jouw website ziet zonder logo’s dan moeten ze ook weten dat het jouw website is! Dit wordt gecreëerd door één grote factor. “Consistentie”. Gebruik altijd dezelfde lettertypes, kleuren en vormen. Overigens is dit niet alleen van toepassing op je site maar overal.
Call-to-action
Ik kan nu een heel ingewikkeld verhaal beginnen over psychologische beïnvloedingstechnieken die ervoor zorgen dat klanten iets gaan kopen. Maar laten we het voor nu eenvoudig houden. Bij het analyseren van de CTA* staat één vraag centraal.
“Kan de klant vinden wat ze nodig hebben?”
Ik denk dat de knop ‘meer informatie’, de meest gebruikte knop is. Toch heb ik nog nooit een klant horen zeggen: “Goh, ik kwam op deze mooie site en nu heb ik heel erg de behoefte naar meer informatie over alles”. Nee, een klant heeft specifieke interesses. Laat mensen dan ook met verschillende CTA’s* meer informatie krijgen over een bepaald onderwerp. En het liefste in ruil voor een email adres bijvoorbeeld.
Zeker bij een webshop is het belangrijk om zoveel mogelijk CTA’s* te verwerken. Op het moment dat een klant bedenkt dat hij of zij nu wel het product echt wil bekijken moet dit ook mogelijk zijn!
Technische analyse
Vaak door achterstallig onderhoud kom je de gekste dingen tegen op site. Scheve knopen, demo content die niks te maken heeft met het bedrijf. Loop zeker elke maand je site eens door en loop dan de volgende checklist langs:
- Mijn site is snel genoeg (Analyseer hier je site)
- Werken al de knoppen zoals het hoort?
- Indien je een webshop hebt, werkt het afrekenproces nog goed?
- Zijn er geen dode urls?(404 pagina wordt vaak bezocht)
- Heb ik op elke pagina nog het slotje in mijn browser? (SSL)
Social media kanalen analyseren
Social media lijkt voor veel bedrijven, zeker de laatste tijd de holy grail te zijn. Toch zien wij in de praktijk dat dit vaak niet oplevert wat men ervan verwacht. Daarom hebben we een aantal manieren waarop we de effectiviteit van je social media kanalen kunnen meten.
Engagement
Wat is de engagement op jouw social media kanalen? Dit betekent dat we graag willen weten hoe actief je volgers zijn. Dit kan je doen door een simpele rekensom: aantal likes / aantal volgers * 100 = engagement percentage.
De gemiddelde engagement percentages zijn in 2019 berekent door Rivalq:
Instagram gemiddelde (over alle branches): 1,9%
* Het hoogste engagement percentage komt op Instagram voor op de High end accounts, denk hierbij aan luxury posts.
Facebook gemiddelde (over alle branches): 0,09%
* Het hoogste engagement percentage komt op Facebook voor bij media accounts, denk hierbij aan nieuws.
Twitter gemiddelde (over alle branches): 0,048%
Conversie meten op social media
Uiteindelijk wordt een kanaal ingezet om meer omzet of leads te verkrijgen. Toch meten vrij weinig bedrijven wat de daadwerkelijk ROI* is voor social media kanalen is. Met behulp van UTM* tags kan je eenvoudig meten wat je daadwerkelijk conversie per kanaal is. Je kan dit zelfs doormeten per post!
Ga je een nieuwe influencer inschakelen of nog meer tijd steken in het maken van unieke content? Loop dat eerst de volgende stappen door om ervoor te zorgen dat je weet wat het je oplevert.
- Bedenk wat je wil bereiken met je campagne, is dit meer aankopen, meer volgers of leads?
- Maak in Google Analytics duidelijk doelen aan, of koppel enhanced e-commerce zodat je je transacties bij kan houden van je webshop.
- Maak UTM linkjes aan zodat je exact kan meten welk verkeer uit je nieuwe posts of influencers komt.
- Meet in Google Analytics de conversie per campagne.
- Eindanalyse, wat is de opbrengt? Kun je je ROI* uitrekenen?
Begrippenlijst
Return on investment; Met het ROI bereken we het rendement op een investering. Bij marketing activiteiten benoemen we hiermee het rendement op de campagne. Een voorbeeld hiervan is het rendement op 100 euro advertentie budget.
Urchin Tracking Module; Dit is een methode die google gebruikt om verkeer nog beter te kunnen definiëren. Je kan bijvoorbeeld aanduiden uit welke kanaal het verkeer komt en hoe we de campagne benoemen waar het verkeer uit komt. Dit is vervolgens direct terug te vinden in je Google Analytics account. Je kan direct aan de slag met UTM tags via deze link.
Call to action; Dit is een knop, link of afbeelding die een bezoeker oproept om over te gaan tot een bepaalde actie. Voorbeelden hiervan zijn: Een knop met “Koop nu”, een afbeelding met “Download nu het E-book”.
In een marketing analyse bekijk je op 3 kernpunten hoe een bedrijf presteert, wat er goed gaat en beter kan. Deze punten zijn, verkeer (kanalen), Conversie (ROI) en
Dit is een model waarmee je heel eenvoudig en efficiënt erachter komt welke kanalen het meest geschikt voor jouw bedrijf en ook het meeste verkeer oplevert. Door het Bullseye framework wordt je geholpen om out of the box te denken bij het vinden van nieuwe kanalen.
Gebruik de volgende formulie: Opbrengst/investering * 100% = Return on investment
Leave a reply