Veel van onze klanten hebben Google Analytics geïnstalleerd op de site. Voor veel bedrijven is het echter gewoon een leuke feature. Ze kunnen elk kwartaal zeggen hoeveel bezoekers ze gehad hebben en hoelang ze gemiddeld de website bekeken. Dit is zomaar een greep uit veel begaande fouten. Er zijn websites die al jaren data verkrijgen van bezoekers waar niks mee gedaan wordt. Daarom zetten we een aantal punten op een rij waar je direct mee aan de slag kan en meer uit je website kan halen!
1. Vindt in Google analytics je beste landingspagina
Is dit dan ook je meest bezochte pagina? Nee, zeker niet. Een goede landingspagina biedt de bezoeker exact wat hij/zij zoekt en motiveert ze om tot actie over te gaan op je website. Onderstaand leg ik kort uit hoe je dit in je eigen analytics kan vinden.
Allereerst klik je links onder “Behaviour” op “Site content” en vervolgens op “Landing pages”. Je resultaten worden vervolgens automatisch gesorteerd op het aantal sessies. Laat je sortering hier ook op staan. Je hebt namelijk wel een groot volume nodig om iets over data te kunnen zeggen.
Bovenstaand voorbeeld is een webshop maar bij elke site gaat dit hetzelfde. Heel vaak is de homepage de meest bezochte landingspagina. Wanneer is deze pagina nou goed? Heel eenvoudig.
Het bouncepercentage moet zo laag mogelijk zijn en de gemiddelde tijd op de pagina zo hoog mogelijk. Dit betekent namelijk dat je bezoekers exact konden vinden wat ze zochten en ook nog eens doorgeklikt hebben naar een volgende pagina (Uitzonderingen daar gelaten).
Stuur bij!
Mocht het nou zo zijn dat er een hoog bouncepercentage is bij je landingspagina, dan is de eerste stap om je call to actions aan te pakken. Hoe duidelijk is het voor de bezoeker dat ze door moeten klikken naar een volgende pagina? Plak eens een groene knop bovenaan de pagina met “Bekijk direct de shop”.
Als tweede kan je ook eens kijken naar je content, is dit wel de content die de bezoeker verwacht op deze pagina? Wat is de zoekintentie van de bezoeker en wat is de content die op deze pagina staat? Dit kan ook een reden zijn dat de bezoeker niet doorklikt op je pagina.
2. Doet de bezoeker wat ik verwacht van ze?
Neem als voorbeeld een auto dealer, die verwacht waarschijnlijk van de bezoeker dat hij/zij het volgende doet:
De bezoeker komt om de homepage, selecteert het gewenste model en start de configurator. Vervolgens wordt er een afspraak gemaakt om hem te bespreken in de dealer.
Dit klinkt natuurlijk als een sprookje, ging het altijd maar zo makkelijk. Maar wat doet de bezoeker dan echt? Hier gebruiken we de grafiek “Behaviour flow” Zie onderstaande screenshot:
Je kunt in bovenstaande grafiek exact zien hoe de bezoekers door je site gaan. Uiteindelijk is de grote vraag bij welke pagina de meeste mensen afhaken en wat je hier aan kan doen. Daarnaast zien we ook soms dat er een hoop bezoekers op onlogische pagina’s komen. Denk hierbij aan de FAQ pagina. Dit betekent dus dat bezoekers iets zoeken wat ze niet kunnen vinden.
One comment on “Haal meer uit Google Analytics!”
Pingback:
Meer omzet uit je webshop behalen | Bmarked | Marketing waarbij resultaat centraal staat!