De Hackathon is ontstaan in de ICT wereld, hierbij werd een probleem voorgelegd aan verschillende teams en zij kregen hierbij alle ruimte om deze zo snel mogelijk op te lossen. Later werden in andere branches ook Hackathons georganiseerd waarbij men een vraagstuk kreeg en binnen 24 uur verwacht werd dat er een Minimum Viable Product stond. Wat we vaak zien bij Hackathons zijn hele mooie ideeën en producten maar waarbij niet nagedacht wordt over een goed verdienmodel en/of verkoopstrategie. Daarom hebben wij de Business development hackathon ontwikkelt. Lees in dit artikel hoe je dit zelf ook kan doen en wat de voordelen zijn!
Het Hackathon Team
Wat een Hackathon zo uniek maakt is het feit dat er een multidisciplinair team aanwezig is waardoor we direct een product/dienst daadwerkelijk kunnen ontwikkelen. Het blijft dus niet bij enkel een idee! Aan het einde van de 24 uur staat er een daadwerkelijk eind product (MVP*). Per hackathon selecteren we de teamleden, is het een technisch vraagstuk dan zullen we meer developers inschakelen. Is het een marketing vraagstuk dan zijn er meer grafisch designers en marketeers aanwezig. Voor elk vraagstuk hebben we andere experts achter de hand.
Business model brainstorm
We starten met de presentatie van de business case, dit kan een concreet vraagstuk zijn zoals: We hebben een nieuwe machine gekocht waardoor we telefoonhoesjes kunnen produceren, hoe gaan we dit verkopen? Of we zien dat ZZP’ers een groot efficiëntie probleem hebben. Het is aan de Hackers om hier een product/dienst voor te ontwikkelen.
Customer persona maken
We starten de dag in kleine teams, hierbij gaan we een volledige customer persona uitwerken zodat we exact weten met welke eindgebruiker we te maken hebben. Op basis hiervan kunnen we dan ook een waarde propositie maken. Wat zijn de pijnpunten waar de klant tegen aanloopt en hoe lossen wij dit op met een nieuw product/dienst?
Business model canvas uitwerken
Zodra we weten wie onze klant is, welke waarde propositie we hebben en wat het nieuwe product/dienst gaat worden beginnen we met het maken van een Business model canvas. Hierdoor krijgen we direct inzichtelijk wat er die dag opgezet moet worden en wat het verdienmodel zal zijn. Op basis van het BMC kunnen we taken toewijzen aan de aanwezige teammembers.
Beoordeel je businessmodel
Aan het einde van de ochtend hebben we een aantal uitgewerkte businessmodellen. Op basis van de volgende zeven vragen kiezen we het meest geschikte model.
- Is het lastig voor de klant om over te stappen naar een concurrent of te stoppen met jouw product/dienst?
- Is er terugkerende omzet per klant?
- Verdien je eerst geld voordat je geld uitgeeft?
- Heb je een unieke kostenstructuur ten opzichte van je concurrenten?
- Wordt er veel werk gratis voor je gedaan in je businessmodel?
- Is het businessmodel schaalbaar?
- Is het lastig om je businessmodel te kopiëren?
Maken van de MVP
De taken worden verdeeld onder de verschillende team leden. We brengen duidelijk in kaart wat er aan het einde van de dag wordt opgeleverd, en nu is het keihard knallen met z’n allen!
Wat opvalt bij een hackathon
- Zelfs al starten we allemaal met een zelfde persona, toch komt er altijd een uniek business model naar voren per groepje.
- Doordat alle expertises aanwezig zijn op één plek wordt er super efficiënt gewerkt. Het brengt ook aan het licht hoe inefficiënt bedrijven over het algemeen werken.
Onze case
Om iets duidelijker te maken hoe een hackathon eruitziet, heb ik onderstaand eerder uitgevoerde hackathons toegevoegd.
Dit is een eindproduct waarmee je net genoeg waarde kan bieden om de vraag bij potentiële klanten te testen of de hoofdoorzaak van een probleem op te lossen!
Een hackathon is een bijeenkomst waar programmeurs in korte tijd samen op een extreme manier coderen. Hackathons duren minimaal een paar dagen – of over een weekend – en over het algemeen niet langer dan een week. Tijdens het werken aan een bepaald project is het de bedoeling dat elke ontwikkelaar de mogelijkheid en vrijheid heeft om te werken aan wat hij / zij maar wil.
Leave a reply