Zeker sinds de corona crisis merken we dat ook B2B bedrijven het steeds interessanter vinden om ook online te verkopen. Dit kan een product zijn maar ook diensten zijn steeds makkelijker online te verkopen. Toch zijn er een hoop valkuilen die mensen vaak niet zien en zijn er ook een hoop twijfels die eigenlijk heel makkelijk weg te nemen zijn. We hebben in dit artikel op een rijtje gezet waar je precies op moet letten en wat precies de valkuilen zijn.
Verdien je dan gelijk geld online?
Misschien wel één van de grootste valkuilen in de E-commerce wereld. Mensen delen namelijk altijd graag hun succesverhalen maar laten de mindere verhalen achterwegen. Ik haal je graag gelijk uit je droom. Je zal niet vanaf dag 1 direct veel omzet/leads uit je webshop halen. Dit gaat stapsgewijs en zal net als je huidige business groeien. Het mooie van een webshop is echter wel dat we veel beter kunnen meten en zien waarom we nog geen omzet/leads online verkrijgen. Dit kan aan twee factoren liggen.
- Aantal bezoekers is te laag/niet de juiste doelgroep op de site
Vaak hebben net gelanceerde webshop nog weinig tot geen bezoekers. Hierdoor is er natuurlijk ook geen verkoop.
- Het conversiepercentage is te laag.
Men vergist zich vaak in de manier van verkopen online. Klanten beslissen vaak op andere factoren dan offline. Denk aan levertijd, productinformatie en betaalmogelijkheden. Gelukkig kunnen we online exact zien in welke stap van het aankoopproces men afhaakt.
We hebben er geen tijd voor
Het is natuurlijk duidelijk dat ondernemers het altijd te druk hebben. Een webshop is ook zeker een tijdrovend proces. Toch is er één groot verschil met offline verkopen. Automatisering. In een online omgeving kunnen we veel eenvoudiger processen automatiseren. Denk hierbij aan het herinneren van potentiële klanten, afhandelen van bestellingen of het benaderen van oude klanten.
Maak eens voor jezelf een lijstje met uren die je op dit moment kwijt bent bij het verkrijgen en afhandelen van een nieuwe klant. Vaak zit het grootse deel van de tijd en ergernissen in de afhandeling/papierwerk. Dit stuk is volledig te automatiseren in webshops.
Soms is een webshops soms nog beter in te zetten voor de B2B markt dan de B2C markt. Het gaat namelijk vaak om herhaalaankopen. Veel bedrijven in de technische branche hebben sowieso veel te maken met herhaalaankopen, denk aan boutjes, schroefjes etc. Toch worden aannemers niet elke maand gecontact met een herinnering dat ze weer moeten inkopen om hun voorraad op pijl te houden. Hier komt dan ook het grote voordeel tussen B2B en B2C e-commerce. Voor de B2B is dit ook nog eens een efficiëntie voordeel, ze hoeven zich geen zorgen meer te maken om de inkoop van kleine benodigdheden. Dit doet de webshop namelijk voor hun d.m.v. eerder verkregen data.
Hoe begin ik met een B2B webshop?
Er zijn een aantal dingen die je voor jezelf duidelijk moet hebben.
- Hoeveel artikelen ga je in je webshop zetten.
- Voorraadbeheer
Vaak werken bedrijven al met een voorraadbeheersysteem. Het is van belang dat we dit koppelen met de webshop zodat er geen uitverkochte producten in de webshop staan.
- Doelgroep
Voor wie je webshop bedoelt? Voor huidige klanten of wil je ook nieuwe klanten aantrekken?
Begin met een goede basis
Als je het bovenstaande duidelijk hebt, kan je al beginnen met een eenvoudig webshop systeem zoals Woocommerce. De grootste fout die webshops maken en die je duur komt te staan in de toekomst is een slechte basis. Als je data van je producten niet goed beheerd in je webshop of je webshop is technisch niet in order komt dit je later duur te staan.
Benieuwd naar B2B E-commerce mogelijkheden voor jouw bedrijf? Plan vrijblijvend een afspraak in!
Leave a reply