In de afgelopen jaren zijn er steeds meer marketing goeroes opgestaan die ondernemers graag willen laten weten wat de holy grail tot succes is. We zien echter dat deze grote hoeveelheid aan marketing mogelijkheden juist voor veel ondernemers onduidelijkheid schept. We hebben drie simpele stappen uitgewerkt waardoor het verbeteren van je marketing weer een stuk eenvoudiger wordt. Met het onderstaande artikel kan je je eigen marketing analyse maken.
Verkeer
Heb je genoeg verkeer op je website om de conversie op je site te verbeter? We adviseren hierbij te kijken naar de pagina waar de conversie plaats moet vinden. Denk aan de productpagina, aanvraagpagina of dowloadpagina. Heb je nog geen 500 tot 1000 bezoekers op één van deze pagina’s gehad? Dan gaan we zeker aan de slag met het verkrijgen van meer kwalitatieve bezoekers.
Hoe kom ik aan meer verkeer op mijn site?
Het selecteren van de geschikte kanalen doen we aan de hand van de volgende twee factoren: Effectiviteit van het kanaal en de benodigde investering (tijd en geld). Hiervoor gebruiken we het onderstaand B marked channel ranker.
Je huidige kanalen kan je heel eenvoudig uit je Google Analytics rapport halen. Voor potentiële kanalen adviseren we altijd het Bullseye framework te gebruiken. Hierin kan je bepalen welke van de 19 beschikbare kanalen het meest geschikt zijn voor jouw bedrijf. Door dit model te combineren met de channel ranker krijg je direct de beste kanalen voor jouw bedrijf op een rijtje.
Hoe verhoog ik mijn conversie?
Als er al meer dan 500 tot 1000 bezoekers op de gewenste pagina’s komen dan kan je beginnen met het optimaliseren van de conversie. Twee vragen staan hierbij centraal:
Hoeveel procent van die bezoekers gaan over tot actie? (Kopen iets, melden zich aan, etc.)
Is er uit de verzamelde data te achterhalen hoe dit percentage omhoog gebracht kan worden?
Bij het verhogen van de conversie starten we ook met een aanname lijst. Hierin schrijven we zoveel mogelijk aannames op waarmee wij verwachten de conversie te verhogen.
Vanuit deze lijst kan je vervolgens starten met 1 of maximaal 3 punten te testen. Let wel op dat je genoeg data verzamelt om de test zo betrouwbaar mogelijk te maken.
Hoe start ik met up-selling en cross-selling
Heb je nu genoeg verkeer en is de conversie boven het gemiddelde in jouw branche? Dan is het de noodzaak om te kijken over er up-sell/cross-selling mogelijkheden zijn in jouw verkoopproces. Wat is dat dan cross-selling en up-selling?
Wat is Cross-selling?
Dit is eigenlijk het aanbieden van producten die samengaan met het aangeschafte product. We maken dus gebruik van de data die we over de klant hebben. Neem bijvoorbeeld een stofzuigerverkoper. Op het moment dat een klant een stofzuiger koopt, weten we zeker dat hij/zij ook stofzuigerzakken nodig zal hebben. Wat is dan een mooier moment dan direct bij het verkopen, een aanbieding te tonen voor stofzuigerzakken?
Wat is Up-selling?
Dit is het verhogen van de orderwaarde. Een simpel voorbeeld hiervan is het moment dat u in de mediamarkt staat. Je wilt een eenvoudige wasmachine kopen. Deze kost u slechts 300 euro, vervolgens begint de verkoper verschillende vragen te stellen om duidelijk te maken dat u toch wel een duurdere wasmachine nodig heeft voor de hoeveelheid was die uit draait. Gefeliciteerd, je hebt een up-sell meegemaakt!
Leave a reply