Sinds een tijdje mag B marked een aantal kledingwinkels helpen bij het neerzetten en uitvoeren van een marketing strategie. Waar moet je nou op letten bij online marketing voor kledingwinkels? In dit artikel leg ik uit welke praktische stappen je moet zetten en hoe je een duidelijk strategie neerzet.
Klantpersona
We starten bij een traditionele kledingwinkel exact hetzelfde als bij andere klanten, het klantpersona. Wat een klantpersona exact is, kan je hier lezen. Voor nu zijn de volgende vragen het belangrijkste om te beantwoorden:
- Wat is de leeftijd van je doelgroep?
- Welke Sociale media is de klant te vinden? (Bijv. Facebook, Instagram, etc.)
- Via welke kanalen oriënteert de klant zich bij aanschaf van kleding? Google, een magazine of folders?
Als we bovenstaande kunnen beantwoorden, weten we exact welke kanalen we moeten inzetten om de klant te bereiken en via welke kanalen de klant een aankoopbeslissing zal maken.
Waarom online marketing voor traditionele winkels?
Marketing wordt vaak als een kostenpost gezien door bedrijven, zeker in de traditionele winkels wordt er vrij weinig gemeten. Er zijn twee belangrijke redenen waarom online marketing zo belangrijk is voor kledingwinkels.
- We gaan steeds meer online kopen en dit blijft ook maar stijgen, we zien dan ook dat kledingwinkels die niet meegaan in deze trend automatisch minder klanten zullen krijgen/behouden. Zelfs de oudere doelgroep begint er steeds meer aan te wennen om online kleding te kopen. (Bron AD)
- Verhoging van de klantretentie; Vroeger ging men in de winkelstraat opzoek naar de winkel waar ze altijd komen. We zien dat mensen steeds minder loyaal worden aangezien er zoveel aanbod is. Als je in een winkelstraat loopt en je ziet een leuk item, dan koop je het ongeacht de soort winkel. We zien dat we dit online steeds beter kunnen beïnvloeden. Doordat we steeds gerichter en vaker contact kunnen zoeken, zien we dat het LTV* stijgt. Een praktisch voorbeeld hiervan is het mailen van klanten met een bepaalde bestedingspatroon voor extra korting in de winkel.
Starten met marketing als kledingwinkel
Omdat we als kledingwinkel zowel offline als online aankopen krijgen moeten we ervoor zorgen dat we alle klanten in één systeem krijgen. Zoek dus naar een systeem waarbij alle aankopen in één database terug te vinden zijn. Zo kunnen we klanten zowel online als offline benaderen.
Richt je kanalen in; begin met het inrichten van de kanalen waar jouw klant te vinden is.
Zeker om de LTV* te verhogen is het belangrijk dat we het aftersales proces automatiseren, we hebben namelijk geen tijd om iedereen persoonlijk een felicitatie te sturen voor een verjaardag. Gelukkig zijn dit dingen die we kunnen automatiseren.
Marketing moet je meten!
Zoals we altijd bij al onze klanten roepen: “Meten is weten!” Zo zal je ook als kledingwinkel moeten meten wat wel of niet werkt bij jouw klanten. Er zijn oneindig veel methoden waarmee we zowel online als offline marketing acties kunnen meten, belangrijker nog wat ze opleveren. Lees meer over het meten van je online activiteiten in dit artikel.
Leave a reply